Az idei év legfontosabb eseménye az 5G tömegpiaci megjelenése volt a távközlési piacon, derül ki az Analysis Mason friss cikkéből. Ez a trend 2022-ben is folytatódni fog, amely a metaverzum növekvő hatása miatt az 5G felhasználási esetek és üzleti modellek további fejlődését fogja eredményezni. Ugyanakkor a lakossági távközlési szolgáltatások vegyes képet mutattak 2021-ben globális szinten, leginkább a COVID-19 válság elhúzódása miatt. Ennek ellenére mobilszolgáltatásból eredő bevételek részben visszaálltak a 2020 előtti szintre, ráadásul 2022-ben a mobilkészülékek száma növekedni fog és a fix-mobil konvergencia tovább gyorsul az 5G segítségével. Miközben a fenntarthatóság az előfizetői döntések részévé válik, addig egyre többet fogjuk használni a távolról elérhető egészségügyi szolgáltatásokat is.

A mobilkészülékek száma továbbra is növekedni fog

A globális chiphiány ellenére a mobilkészülékek piaca 2022-ben 9%-kal fog növekedni. Ugyan az eladások a 2020-as nagy visszaesés ellenére 2021-ben ismét növekedtek, azonban ennek mértékét korlátozta az iparban jellemzővé vált általános chiphiány. Ez a hiány várhatóan 2022 első félévében még velünk marad, de az év második felében már nem lesz akkora hatása, ami ráadásul az év végén általában is felfutó vásárlási trendekkel is egybeesik majd. A megfizethető 5G képes mobiltelefonok elterjedését a hiány miatt dráguló chipkészletek azonban hátráltatják. Ezért az Analysis Mason 2022-ben a korábbi előrejelzéséhez képest 105 millióval kevesebb 5G képes mobilkészülék eladását prognosztizálja.

A metaverzum jelentős hatással lesz a kiterjesztett és virtuális valóság szolgáltatásokra

Bár a metaverzum 2022-ben nem válik egyeduralkodóvá, azonban egyértelmű hatással lesz a közösségi szolgáltatásokra, a játékokra, a szórakoztatóiparra és a kereskedelemre egyaránt. A távközlési szolgáltatók számára azonban kérdés, hogy a mobilitásra és a kiterjesztett valóságra (AR) épülő szolgáltatások mennyire tudnak elterjedni a Meta (korábban Facebook) virtuális világra (VR) épülő megoldásaival szemben. Egyes mobilszolgáltatók lehetővé tehetik és ösztönözhetik az ilyen szolgáltatások használatát, azonban ehhez szükséges, hogy a tartalomszolgáltatókkal partnerségre lépjenek. Ennek egyik legjobb példája, hogy a digitális játékipar szolgáltatásait a mobilpiac általános aggregátorként csomagban képes értékesíteni, melynek segítségével részesedni tud a szektor 2022-ben várható 180 milliárd dolláros bevételéből.

A fenntarthatóság az előfizetői döntések részévé válik

Mivel a fenntarthatóság egyre fontosabb szempont az előfizetők számára, a távközlési szolgáltatók egyre nagyobb figyelmet fognak szentelni, hogy újra gondolják a zöld stratégiáikat és felgyorsítsák a zöld programjaikat. Ugyanis az előfizetők 46%-a gondolta úgy egy korábbi Analyis Mason felmérésben, hogy a szolgáltató fenntarthatósági céljai fontos vagy alapvető szempontként jelennek meg a döntéseikben. Ennek megfelelően a szolgáltatók 2022-ben fokozni és javítani fogják az ezzel kapcsolatos fogyasztói kommunikációjukat annak érdekében, hogy bemutassák a transzformatív projektjeiket és a zöld átalakulásukat.

A fix-mobil konvergencia tovább gyorsul az 5G segítségével

Miközben a vezetékes szélessávú előfizetések száma folyamatosan nő és az ilyen szolgáltatásokat kínáló cégek az okosotthonok felől a folyamatosan a hálózatra kapcsolt otthonok irányába mozdulnak, addig a fix-mobil konvergencia legalább ennyire jelentős trenddé válik majd (leginkább az Egyesült Államokban, ahol az ilyen előfizetések száma 2022-ben várhatóan a duplájára nő, ami a szélessávú előfizetések 15-%-át jelenti). Ugyanakkor mindez a csomagajánlatok további növekedését is jelenti majd. Emellett ezek a trendek a hálózatok egyre növekvő konvergenciáját is ösztönzik, amely a szolgáltatási képességek és a bevételek növekedése mellett jelentős költségmegtakarítást is jelentenek a szolgáltatók számára. Ráadásul a mobilszolgáltatók bázisállomásainak felhordó hálózatai és a modern maghálózatok jó alapot jelentenek a vezetékes optikai szolgáltatások nyújtásához.

A távoli egészségügyi szolgáltatások egyre izgalmasabb piacot jelentenek

Végül az Analysis Mason szerint 2022-ben a távoli egészségügyi szolgáltatások jelentős mértékben fognak növekedni, egyre több ilyen szolgáltatás jelenik meg a piacon (elsősorban az Egyesült Államokban), jellemzően a távközlési előfizetési csomag részeként. A COVID-19 jelentősen növelte a telemedicina fejlődését, valamint sok távközlési cég összeállt az egészségügyi szolgáltatókkal annak érdekében, hogy az előfizetőik számára ilyen szolgáltatásokat nyújtsanak. Miközben egyes egészségügyi szolgáltatások önállóan lesznek elérhetők, a leginkább jellemző az olyan platformok megjelenése lesz, amelyek egyszerre több (egészségügyi, e-kereskedelmi, egészségügyi adatelemzési vagy wellness) szolgáltatást kínál majd. Bárhogy is alakulnak a fenti szolgáltatások az mindenesetre biztosan állítható, hogy 2022 egy izgalmas év lesz a távközlési szektor számára.