Az 5G priváthálózatokat szállító cégeknek elsősorban a korábbi iterációknál könnyebben, olcsóbban és gyorsabban telepíthető, teljes körű megoldásokat kell kínálniuk az ügyfelek részére. A piacbővítés és az egyedi funkciók fejlesztése csak ezután jöhet, derült ki az Analysis Mason kutatócég jelentéséből, amelyet az idei Mobile World Congress (MWC) tapasztalatai alapján készítettek. Az esemény egyik központi témája az 5G magánhálózatok voltak és az összes beszállító egységesen könnyen telepíthető megoldásokat mutatott be.

Az 5G magánhálózatok központi fejlesztési iránnyá váltak az elmúlt pár évben

Jelentősen fejlődött az 5G magánhálózatok piaca az 2019. évi MWC óta, állapította meg az Analysis Mason. Akkor még a középpontban az állt, hogy a privát LTE-hálózatok hogyan készítik elő az utat a privát 5G-hálózatok számára. Akkoriban csak néhány gyártó (köztük az Ericsson és a Nokia) és néhány szolgáltató (például a Telefónica és a Vodafone) mutatta be a megoldásait. Ezzel szemben idén, ha nem is teljes körű szolgáltatási kínálattal, de a legtöbb eszközgyártó és hálózatüzemeltető rendelkezik valamilyen privát 5G megoldással. Számos fejlesztés (például az Amdocs, a Cisco és a HPE bejelentése) megelőzte a konferenciát, ahol ezért a gyártók inkább az ajánlataik népszerűsítésére, valamint stratégiájuk részleteinek bemutatására koncentráltak. Ráadásul az AWS belépése a privát 5G-piacra 2021 végén minden bizonnyal arra ösztönözte a többi beszállítót, hogy gyorsabban lépjenek ők is az előre konfigurált rendszereikkel, azaz egyszerűbb és kompakt dobozos megoldásokat kínáljanak.

A piaci szereplők a lehető legszélesebb ügyfélkört próbálják megszólítani

Építve a korai sikerekre az eszközgyártók idén új értékesítési csatornákat céloznak meg, új telepítési modelleket és képességeket kínálnak az Analysis Mason szerint.

  • A Nokia bővíti az együttműködését a rendszerintegrátorokkal és IT-szolgáltatókkal, például a Kyndryl és a Tech Mahindra szolgáltatásaival.
  • Az Ericsson 2021 végén felvásárolta a Quortust, amely egy maghálózati technológiai megoldásokat gyártó vállalat. Ugyan az akvizíció kevés figyelmet kapott, de mindenképpen jelentős hiszen a Quortus megoldásai inkább a vállalati igényekre összpontosítanak.
  • A Huawei kiemelte, hogy a kínai piacon elért sikerek akár Európa fejlődését is segíthetik. Kínában olyan szolgáltatókkal dolgozik együtt a cég, amelyek nyilvános és magánhálózati eszközöket egyesítő hibrid magánhálózatokat is használnak.

 

A kihívó beszállítók a teljes körű megoldások nyújtására összpontosítanak. Partnerkapcsolatokat alakítanak ki annak érdekében, hogy eszközeik a nagyobb gyártók ajánlatainak részét képezzék, de új módokat is keresnek az önálló piacra jutáshoz. A Celona például már együttműködik a HPE-vel és az NTT-vel, hogy a saját megoldását azok komplex szolgáltatáscsomagjaiba beépítve hozza forgalomba. De bejelentette a Verizonnal való partnerségét is és az új közös felhőalapú ajánlatuk a középső piaci szegmenst célozza meg.

 

A nagyvállalati hálózati beszállítók a vállalati piacon meglévő erősségeiket kihasználva fejlesztették tovább a magánhálózati megoldásaikat. Így a MWC során jeletette be privát 5G megoldásait a Cisco és a HPE is, egyaránt ötvözve privát 5G és a Wi-Fi hálózatok előnyeit.

 

A nyilvános felhőszolgáltatók a privát 5G hálózatok kiterjesztéseként pozícionálják magukat. Ugyanakkor számos egyéb erősségük is van a hálózaton nyújtott alkalmazások támogatásához szükséges infrastruktúra- és platformképességek biztosításában, de a számítási alapszolgálgatás biztosítása központi szerepet játszott az üzenetükben.

 

A hálózatüzemeltetők készülnek a saját 5G magánhálózati stratégiájuk következő szakaszának megvalósítására, melynek keretében sokan a hibrid modell alkalmazását fontolgatják (azaz a nyilvános és a privát hálózatok elemeinek kombinálását). Ezek a szereplők ugyanis potenciálisan nem csupán a privát 5G hálózatok hálózati komponenseit vagy kiegészítő hálózati megoldásokat (például Wi-Fi) szállíthatják az ügyfelek számára, hanem akár mindkettőt egyszerre. Ez bizonyos szempontból előnyt jelenthet, mivel nem kötelezik el magukat a privát 5G hálózatok megvalósulásának egyetlen víziója mellett sem. Viszont akár hátrányba is kerülhetnek azzal, ha mindent egyedül akarnak megvalósítani.

 

Minden beszállítói csoport a saját erősségeit használja ki

Az Analysis Mason szerint a piaci fejlődés ezen a szakaszában a legfontosabb megkülönböztető jegyek azonosítása a legnehezebb. Látható azonban, hogy a beszállítók minden egyes csoportja a már meglévő erősségeit próbálja meg kihasználni miközben a saját egyedi értékajánlatán dolgozik. Mindenképpen érdekes narratívát alakított ki az Ericsson a Cradlepoint felvásárlásával, a Nokia MXIE megoldása pedig a létfontosságú alkalmazások területén tűnik ki. Emellett a szolgáltatóknak lehetőségük van arra is, hogy hibrid hálózati modellekkel különböztessék magukat. Azonban mielőtt teljes mértékben ki tudják fejleszteni megkülönböztető jegyeiket először valamennyi szereplőnek olyan teljes körű megoldásokat kell kínálnia, amelyek könnyebben, olcsóbban és gyorsabban megvalósíthatók, mint a korábbi iterációk. Csak ezután lesz képes bármelyikük is a piac bővítésére és a méretnövekedésre, állapítja meg az Analyis Mason elemzése.