A városi embereket mind gazdaságilag, mind szociálisan összeköti a közlekedési hálózat, amely a jövőben a technológiai fejlődésnek, valamint az újgenerációs hálózatoknak köszönhetően egyre hatékonyabb, elérhetőbb és zöldebb lesz – emelte ki egy elemzésében nemrég az Ernst & Young. A dokumentum egyrészt rámutat a városiasodás mint globális megatrend kihívásaira, másrészt bemutatja a megoldási lehetőségeket, melyekben kiemelt szerepe lesz az újgenerációs kommunikációs hálózatoknak. Az 5G a mobilitás területén is számos innováció alapja lehet. Ugyanakkor ma kell cselekednünk és teret adnunk a fejlődésnek ahhoz, hogy a jövő nemzedéke számára ezek a jelenleg még gyerekcipőben járó szolgáltatások általánosan elérhetőek legyenek.

A városi embereket mind gazdaságilag, mind szociálisan összeköti a közlekedési hálózat, amely a jövőben a technológiai fejlődésnek, valamint az újgenerációs hálózatoknak köszönhetően egyre hatékonyabb, elérhetőbb és zöldebb lesz – emelte ki egy elemzésében nemrég az Ernst & Young. A dokumentum egyrészt rámutat a városiasodás mint globális megatrend kihívásaira, másrészt bemutatja a megoldási lehetőségeket, melyekben kiemelt szerepe lesz az újgenerációs kommunikációs hálózatoknak. Az 5G a mobilitás területén is számos innováció alapja lehet. Ugyanakkor ma kell cselekednünk és teret adnunk a fejlődésnek ahhoz, hogy a jövő nemzedéke számára ezek a jelenleg még gyerekcipőben járó szolgáltatások általánosan elérhetőek legyenek.

 Az Ernst & Young szerint négy fő oka van annak, hogy miért olyan fontos az egyének szempontjából is ezeket az innovatív eszközöket bevezetni.

1. A megavárosok, majd megarégiók kialakulása fokozza az igényt

Megaváros az, amely 10 millió vagy annál több lakossal rendelkezik. 1950-ben még csak két olyan városról tudtunk, melynek lakossága 10 millió fő volt, ez a szám azonban a népességnövekedés miatt 2030-ra akár 53 is lehet. Megarégióként utalunk azokra a városokra, amelyek úgy gyarapodtak és terjeszkedtek, hogy most már alig lehet határt húzni, hogy hol ér véget az egyik város, és kezdődik a másik – ezek egységét nevezzük így. A Pearl River Delta jó példa erre, ahol Hongkong, Sencsen és Kanton megavárosok 120 milliós népességű egységéről beszélhetünk. Tokió, Isztanbul, Sao Paulo, Delhi és New York City szintén alkalmas gócpontok lehetnek megarégiók kialakulására, hiszen már most több tízmilliós városokról van szó. Ez a népességnövekedés népességszóródással is jár, vagyis sokan kényszerülnek a város peremén letelepedni. Ezáltal az ott lakóknak autót kell használniuk, ami terheli a környezetet, ráadásul költségesebb is.

2. A lakosság digitális összekötése a következő lépcsőfok

Az ‘Internet of Things’ vagyis „a dolgok internete” kifejezés azt jelenti, hogy olyan eszközöket is „okossá teszünk”, amelyeket elsősorban nem kommunikációs céllal hoztak létre. Egy ilyen környezetben a TV, a telefon, az óra, a termosztát, a mosógép és az autó is már adatok rögzítésére, továbbítására és fogadására alkalmas hardverrel rendelkezik, ezáltal ezek a dolgok képesek kommunikálni egymással. Nagy eséllyel átformálják majd a gondolkodásunkat a hálózatba kapcsolt öntanuló eszközök, melyhez egyre fejlettebb technikára, a 4G után 5G-re lesz szükségünk. Számos technikai terület fejlődésére, például 5G hálózatra, drónok által irányított logisztikára és mesterséges intelligenciára van szükség ahhoz, hogy az emberek Sanghaj lakosaihoz hasonlóan tudjanak közlekedni a nagyvárosokban. Az említett kínai terület ugyanis élen jár az 5G által támogatott járműforgalom kiépítésében.

3. A környezetvédelmet is figyelembe kell vennünk

A nagyvárosok a világ energiájának több mint kétharmadát fogyasztják, emellett a globális szén-dioxid-kibocsátás több mint 70%-át termelik. Ahogyan a lélekszám emelkedik, úgy ezek a számok is növekedni fognak. Rossz hatással lehetnek a városokra az éghajlatváltozások, a globális felmelegedés és az ezzel összefüggő földrengések és áradások is. Ezért a legtöbb nagyvárosban fejlesztési megállapodásokkal, fenntarthatósági tervvel és a közlekedés fejlesztésével próbálnak valahogy javítani a helyzeten. Koppenhága például jó mintával szolgálhat a világ számára, amely 2025-re az első szén-dioxid-mentes főváros lehet. Ehhez környezetbarát tömegközlekedést vezetnek be, valamint szorgalmazzák az elektromos robogók és rollerek használatát is. A dán városvezetők szerint ugyanis elengedhetetlen az, hogy a lakosságnak alternatív közlekedési módokat is felajánljunk, hiszen csak így lehet azt elérni, hogy ne járjon lemondásokkal az átalakulás.

4. Itt van a környezetbarát önvezető járművek ideje

A dízel- és benzinmotorok ugyan még velünk vannak, de a városi közlekedésben már nem ezek a jövő technológiái. Az elektromos közlekedés elterjedésével nem kell többé aggódnunk az ökológiai lábnyomunk miatt, ráadásul a jövő közlekedése nemcsak hogy szén-dioxid-kibocsátás-mentes, de önvezető is lehet. Huszonhat nagyváros vezetősége döntött úgy, hogy 2025-től teljesen lecseréli a régi tömegközlekedésre használt buszokat új, kibocsátásmentes járművekre. Ha sokan választanak az autók helyett más közlekedési módot a jövőben, kialakulhatnak az autómentes városok, ahol a járókelők aggodalom nélkül közlekedhetnek a jó levegőn.

 A MaaS rendszer elterjedése sokat lendít majd a tömegközlekedésen

Az Ernst & Young úgy látja, hogy a MaaS (Mobility as a Service) lehet az egyik megoldás. A MaaS olyan integrált mobilitási szolgáltatás, amellyel a tervek szerint egyetlen felületen lehet majd megszervezni a teljes utazást. A szolgáltatás továbbá magába foglalja az utazás nyomon követését, az autókölcsönzést, a közös vagy megosztott utazási lehetőségeket, valamint a már említett mikromobilitást, vagyis a rollerrel, biciklivel vagy egykerekűvel való utazást. Helsinki például 2025-re tervezi átalakítani a hagyományos közlekedést MaaS-alapúra: a lakosság egy Whimp elnevezésű alkalmazáson keresztül foglalhat, majd fizethet a járművek használatba vételéért. Gazdasági előnyei is vannak a MaaS rendszer népszerűsítésének; az Egyesült Államokban a Metro és a Via együttműködése például megfizethetőbb utazást tett lehetővé a kevésbé tehetős utasok számára is. Telefonos alkalmazáson keresztül férnek hozzá az emberek a támogatott útmegosztó szolgáltatáshoz, vagy újratölthető közlekedési kártyát használhatnak, ha nincs telefonjuk. Mivel barátságosabbak az árak, több ember használja majd a metróhálózatokat.

Támogatni kell az elérhető innovatív szolgáltatások megjelenését

Már önmagában nagy előrelépés az, ha ez a szolgáltatás nem számít privilégiumnak és minden felhasználó számára, jövedelemtől függetlenül elérhető. Ennek megvalósításához az Ernst & Young szerint a városoknak különböző lehetőségeket kell kínálniuk a polgároknak úgy, hogy ezek az opciók olcsók vagy ingyenesek, gyorsak, biztonságosak, fenntarthatók és személyre szabottak legyenek. Észtország fővárosa, Tallinn a világ legnagyobb városa, ahol teljesen viteldíjmentes tömegközlekedési rendszer működik. A telepíthető alkalmazások pedig azért előnyösek, mert rajtuk keresztül lehetséges a fizetés, valamint a felhasználói vélemények, tapasztalatok elemzése. Biztosítani kell a rugalmas szabályokat, amelyek idővel változnak az új vállalkozások fejlődése gyorsaságának függvényében, és elengedhetetlen az együttműködés az innovatív magánszektorral. Az Ernst & Young szerint ugyanis egyik szervezet sem képes önmagában kiszolgálni az egyre csak növekvő keresletet az önvezető járművek és egyéb innovatív közlekedési módok megjelenésével, így az állam egyéb szektorokkal való együttműködése nemcsak hogy előnyös, de szükséges is.

 A jövőre nézve az új alternatív közlekedési módok használata lesz a megoldás

Azok a városok, melyek követik a fent említett tanácsokat, az Ernst & Young szerint fokozatosan átalakulhatnak és átállhatnak a környezetbarát alternatívákra, mely nemcsak a lakók közérzetét, de hosszú távon a város költségvetését is javíthatja. Vonzóbbak lehetnek a jövőben ugyanis azok a megavárosok, melyek ökológia lábnyoma a lehető legkisebb. Az már pedig csak hab a tortán, hogy a nagyvárosok karbonsemlegesítése a 21. század egyik legnagyobb kihívása, melynek megoldásában az 5G és egyéb újgenerációs hálózatok is segítenek majd.